HR als dé human touch binnen je onderneming

Candidate experience, een begrip dat al jaren een belangrijk thema vormt voor recruiters. Kort samengevat is dit de ervaring die kandidaten doormaken van sollicitatie tot ze officieel deel uitmaken van het team en zelfs de periode erna. Technologie wordt binnen deze processen meer en meer geïmplementeerd, gaat dit ten koste van de ervaring van een kandidaat?

War for talent

Werkzoekenden hebben meer mogelijkheden en hogere verwachtingen ten opzichte van enkele jaren geleden. We zijn allemaal op zoek naar talent. De vraag is vooral hoe we net die ene kandidaat over de streep gaan trekken om ons team te vervoegen. Alles start bij onze employer brand, ons werkgeversmerk. Als onderneming dien je stil te staan bij hoe je gekend wil staan in de markt onder potentiële, nieuwe medewerkers maar ook welke perceptie je wil van je huidige medewerkers.

Zit je employer brand goed? Top, dan heb je alvast een streepje voor!

Laat ons even focussen op nieuwe, potentiële medewerkers. Wij zijn ervan overtuigd dat de kracht zit in de kwaliteit van de contacten die je hebt. Doorheen het sollicitatieproces kan jij er alvast voor zorgen dat de kandidaat warm onthaald wordt, mee is met de waarden en de visie van de onderneming en je oprecht interesse toont in de persoon die voor je zit. Leg de focus niet enkel op het voorstellen en “verkopen” van je onderneming. Het is belangrijk dat de potentiële medewerker aanvoelt waarom er een match is.

Last but not least, je onboardingsproces is één van de belangrijkste hefbomen binnen je employer brand. Zorg ervoor dat medewerkers mee hun schouders zetten onder de missie en de doelen van het bedrijf, maak ambassadeurs van je medewerkers. Dit leidt tot een snellere integratie en lagere uitstroom. Naast het bezitten van de juiste materialen om hun job goed uit te voeren, zorgen waardevolle relaties met collega’s en leidinggevenden ervoor dat ze zich onderdeel van de organisatie voelen.

To keep in mind: Vrienden en familie gaan doorheen de eerste weken en maanden regelmatig vragen aan je nieuwe collega hoe het gaat. Ook dit antwoord bepaalt je employer brand!

Nood aan een éxtra human touch in dit proces? Geen idee hoe je je employer brand op de kaart kan zetten? Aarzel niet om ons te contacteren!

Heb je nog vragen over dit artikel?
Deel:
Facebook
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!