Winterdipje? Zo skip je ‘m!

De temperaturen dalen, de dagen worden korter, de zon maakt plaats voor regenbuien. Je goed humeur krijgt een deuk(je). De winterdip slaat toe, het lijkt alsof je energie en levenslust met zonsondergang verdwijnen. 

Geen paniek, we delen enkele tips om deze winterblues te bestrijden en je welzijn een boost te geven tijdens het winterseizoen. Dus, trek die warme trui aan, schenk een hete kop chocolademelk in en ontdek hoe je de winterdip op afstand houdt.

10 tips om mee aan de slag te gaan

1. Zorg voor voldoende licht

Haal het daglicht binnen. Zet je bureau of werkplek bij het raam of schakel voldoende lichten aan.

2. Blijf actief (het liefst buiten)

Regelmatige lichaamsbeweging helpt om je energie op peil te houden en stress te verminderen. Geen zin om ‘s avonds wanneer het donker is nog het huis uit te gaan. Plan je sportactiviteit dan in bij aanvang van je dag, maak een wandeling tijdens de lunch of ga met je fiets naar het werk in plaats van met de auto.

3. Eet en drink gezond

Kies voor voedzame en Omega-3 rijke voeding. Vermijd suikers en cafeïne.

4. Sociale interactie

Plan activiteiten met je familie en vrienden. Werk eens een dag minder van thuis uit en ga gezellig met je collega’s op kantoor werken.

5. Hygge

Omarm de Deense levensstijl ‘hygge’, wat staat voor gezelligheid en comfort. Maak van je huis een thuis, maak het extra gezellig. Profiteer van deze periode om extra (kerst)verlichting in huis te halen.

6. Zorg voor voldoende slaap

Slaap regelmatig en voldoende. Een goede nachtrust draagt bij aan zowel de fysieke als mentale gezondheid.

7. Maak toekomstplannen

Laat maar komen, die leuke vooruitzichten. Plan je volgende uitstap of reis. Kook een lekkere maaltijd of koop jezelf een geschenk. Start met wegdromen. Dit helpt om je geluksgevoel te versterken. 

8. Probeer positief te blijven

Schrijf elke dag 3 dingen op waar je van geniet, ook al zijn het kleine dingen. Een complimentje,  een heerlijke maaltijd, fluitende vogels.

9. Wees lief voor jezelf

Geef jezelf de ruimte om te ontspannen en rust te nemen. Accepteer dat het normaal is om in de winter iets minder energiek te zijn en focus op je zelfzorg en welzijn.

10. Vitamine D supplementen

In de winter krijgen we minder vitamine D uit zonlicht. Overweeg supplementen – na overleg met je huisarts – om tekorten te voorkomen.

Heb je nog vragen over dit artikel?
Deel:
Facebook
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!