Recht op deconnectie: enkele praktische tips

Een goed deconnectiebeleid verdient een plaats in jouw organisatie. Continu geconnecteerd blijven, vervaagt de grens tussen werk en privé wat op zijn beurt de kans vergroot op stress en burn-out. En wie wil dit nu voor zijn medewerkers?  Sinds april 2023 heeft elke medewerker het recht op deconnectie en is elke werkgever met minstens 20 medewerkers verplicht een deconnectiebeleid op te stellen. Maar in praktijk blijkt nog niet de helft van alle werkgevers hiermee aan de slag te gaan. Hoe begin je hier nu aan? Wij helpen je alvast op weg. 

Acht praktische tips om je deconnectiebeleid vorm te geven:

1. Sensibiliseer

Laat je medewerkers weten wat hun rechten zijn en waarom dit zo belangrijk is. Heb je al bepaalde maatregelen getroffen binnen je organisatie, communiceer deze dan duidelijk naar alle medewerkers.

2. Maak afspraken

Maak duidelijke afspraken met je leidinggevenden en hun medewerkers over de verwachtingen rond bereikbaarheid buiten de werkuren. Hoe dringend is dringend? Wat zijn noodzakelijke issues en via welk medium neem je dan contact op?

3. Informeer

Organiseer infosessies en workshops rond mentale en fysieke deconnectie, stressmanagement en burn-out.  Help je medewerkers met het herstellen van een gezonde balans tussen werk en privé.

4. Bied hulpmiddelen aan

Rijk medewerkers hulpmiddelen aan om hun digitale gebruik te beheren. Zo bestaan er diverse apps om de digitale verslaving te bestrijden. 

5. Stel duidelijke grenzen

Niet alleen als werkgever maar ook als medewerker kan je duidelijke grenzen stellen. En deze grenzen kunnen voor iedereen anders zijn. Overleg en spreek dus goed af. Implementeer een niet-storen beleid in samenspraak met je teams waarbij mails en berichten tussen bepaalde uren worden tegengehouden.

6. Pauzeer

Moedig actieve pauzes aan. Tijdig een korte offline pauze nemen is belangrijk voor het bevorderen van de concentratie.

7. Geef het goede voorbeeld

Maak je als werkgever afspraken rond deconnectie na de werkuren, ga dan zelf niet als een gek mails en berichten zitten versturen naar je medewerkers buiten de werkuren. Ook al verwacht je niet onmiddellijk een antwoord van hen terug, dit verhoogt de druk om bereikbaar te blijven.

8. Digitale detox

Schrijf jezelf en je medewerkers in en neem deel aan de week van de deconnectie. Een volledige week digitale detox van 18 tot 24 november 2024. Who’s in?

Heb je nog vragen over dit artikel?
Deel:
Facebook
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!